Szlak Sudecki (8)

Karkonosze , 380 – 700 mnpm

Poprzedni odcinek: 7. Przełęcz Pod Śnieżką – Karpacz

Następny odcinek: 9. Mysłakowice – Bukowiec

00 min. Karpacz – PKS “Biały Jar”
15 min. Centrum Pulmonologii – węzeł szlaków
20 min. Karpacz – Płóczki – rozwidlenie szlaków /czerwony – zielony/
50 min. Przełączka – węzeł szlaków
1 godz. 10 min. Ruiny w lesie – węzeł szlaków
1 godz. 30 min. Szosa Szklarska Poręba – Karpacz /”Karczma Polska”/
1 godz. 40 min. Głębock PKS
1 godz. 50 min. Głębock – centrum wsi
2 godz. 20 min. Szosa Jelenia Góra – Karpacz
2 godz. 40 min. Mysłakowice /PKS – PKP/

Z ronda, na którym znajduje sięprzystanek  PKS Karpacz  “Biały Jar”  schodzimy obok stacji benzynowej w dół ulicą Konstytucji 3 Maja. Za apteką  “Pod Złotą Wagą”  skręcamy w lewo, przechodząc skrajem niewielkiego skweru ścieżką do kamiennej zapory na Łomnicy. Przechodzimy koroną zapory na drugi brzeg,  z zapory w lewo, po czym na rozwidleniu ścieżek wybieramy prawą. Po kilkuset metrach zaczyna się asfalt, na niewielkim skrzyżowaniu w prawo nieco pod górę, następnie na rozwidleniu w lewo. Po prawej Centrum Pulmonologii i Alergologii, mamy za sobą ok. 15 minut marszu.

Na niewielkim wzniesieniu obok przychodni kolejne skrzyżowanie, skręcamy w prawo napotykając szlak zielony  z Przesieki i Borowic do Karpacza Dolnego. Czerwony  razem z zielonym schodzą kilkaset metrów w dół ulicą Myśliwską wśród rozproszonej zabudowy osiedla Płóczki. Na wprost widok na Skalnik. Przed 3-piętrowym budynkiem numer 5A szlak czerwony skręca ostro w lewo w polną drogę prowadząc w górę niewielkiej doliny. W górze doliny przechodzi przez niewielką łąkę i wkracza do lasu. Najpierw średnio strome, niezbyt długie podejście, potem lekko pofalowanym terenem w zasadzie cały czas  prosto lasem, jest tu jednak sporo bocznych ścieżek dlatego uwaga na znaki!!! Po ok. 50 minutach wędrówki od Karpacza z lewej dołącza szlak żółty z Karpacza Górnego – za chwilę obydwa szlaki wyprowadzają z lasu na polanę o nazwie Przełączka z węzłem szlaków i boiskiem z drewnianymi zabudowaniami.

Przy wejściu na boisko szlak żółty skręca w lewo prowadząc przez Kaplicę św. Anny do Sosnówki (w Sosnówce przystanki MZK i PKS), czerwony prosto wzdłuż drewnianego płotu okalającego boisko w górę Przełączki. Za plecami widok na Karkonosze przesłonięte nieco przez zalesione Czoło. Wkraczamy do mieszanego zagajnika, a zaraz potem do lasu. Lekko pod górę trawersując zbocze Grabowca zostawiamy szczyt po prawej. Przy jednej z kilku w tym lesie grup skalnych kończy się podejście. Mamy za sobą godzinę wędrówki od Karpacza. Idąc dalej w dół przecinamy leśną drogę (w lewo można dojść do Kaplicy św. Anny -ok. 10 min.) i schodzimy dalej prosto ścieżką do kolejnej leśnej drogi gdzie napotykamy na krótko szlak niebieski – w lewo do Kaplicy św. Anny oraz Borowic (MZK), w prawo do Miłkowa (PKS). Idziemy w prawo obok tajemniczych ruin, a po chwili opuszczamy leśną drogę i szlak niebieski skręcając w lewo ścieżką wzdłuż ruin. Miejsce to przypomina trochę film  “Blair Witch Project”. Od Karpacza dotąd ok. 1 godz. 10 min.

Minąwszy ruiny ścieżka zagłębia się w coraz gęściejszy las i schodzi w dół cały czas prosto – uwaga na znaki!!! Po ok. 10 minutach zejścia od ruin przecinamy kolejną leśną drogę na wprost i schodzimy dalej dochodząc do łąki, a następnie pierwszych zabudowań Głębocka i szosy ze Szklarskiej Poręby do Karpacza i Kowar. Od ruin w lesie dotąd ok. 20 minut, od początku wędrówki w Karpaczu ok. 1,5 godz. Do Mysłakowic jeszcze ok. 1 godz. 10 minut.

Idziemy szosą w lewo mijając po drodze “Karczmę Polską” i Smażalnię Ryb. Po ok. 600 metrach przystanek PKS – autobusy do Jeleniej Góry i Karpacza oraz 2 do Szklarskiej Poręby (tylko w wakacje), po prawej gospodarstwo agroturystyczne, za którym skręcamy w prawo w wąską, asfaltową drogę. Mijamy stawy hodowlane i po kilkuset metrach dochodzimy do centrum Głębocka (od Karpacza ok. 1 godz. 50 min.) i skrzyżowania, na którym w prawo, a na następnym skrzyżowaniu w lewo, cały czas asfaltową drogą przez wieś.

Po ok. 10 minutach marszu od ostatniego skrzyżowania asfalt się kończy tuż przed ostatnimi zabudowaniami i szlak skręca w prawo na niewielki pagórek, z którego można podziwiać panoramę Karkonoszy i Rudaw Janowickich. Schodzimy z pagórka obok transformatora i wędrujemy kilkaset metrów wzdłuż lasu, następnie przez kamienny mostek, za którym w prawo. Po kilkuset metrach od mostku opuszczamy las, pojawia się kilka pierwszych zabudowań Mysłakowic i wąska droga asfaltowa, którą wędrujemy wzdłuż wału przeciwpowodziowego do szosy z Jeleniej Góry do Karpacza – za nami ok. 2 godz. 20 min. wędrówki.

Przechodzimy przez szosę na wprost, idziemy kilkaset metrów zadrzewioną aleją do skrzyżowania (ul. Wojska Polskiego), skręcamy  w lewo, a na kolejnym skrzyżowaniu w prawo przez mostek na Łomnicy, lekko pod górę i na następnym skrzyżowaniu w lewo. Następnie nieco dłuższy prosty odcinek i na kolejnym skrzyżowaniu w prawo. Dochodzimy do torów kolejowych nieczynnej linii z Jeleniej Góry do Karpacza i Kamiennej Góry, przechodzimy przez przejazd kolejowy. Na prawo nieczynny dworzec PKP Mysłakowice oraz przystanki MZK i PKS. Od Karpacza dotąd ok. 2 godz. 40 minut.

sch8

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.