Szlak Sudecki (6)

gssslon4

Poprzedni odcinek: 5. Śnieżne Kotły – Przełęcz Karkonoska

Następny odcinek: 7. Przełęcz Pod Śnieżką – Karpacz

00 min. Przełęcz Karkonoska – Schronisko “Odrodzenie”
50 min. Słonecznik (1423 mnpm) – węzeł szlaków
1 godz. 10 min. Równia Pod Śnieżką/”Spalona Strażnica” – węzeł szlaków
1 godz. 50 min. Przełęcz Pod Śnieżką/”Dom Śląski” – węzeł szlaków

Wędrówkę rozpoczynamy od słupka z drogowskazamikilkadziesiąt metrów przed Schroniskiem “Odrodzenie”  kierując się do góry – szlak czerwony i zielony. Po kilkudziesięciu metrach podejścia szlak zielony zagłębia się w las po lewej (Ścieżka Nad Reglami w kierunku Pielgrzymów i Karpacza), czerwony dalej prosto trawersując lekko pod górę północne zbocze Małego Szyszaka (1435 mnpm), a następnie mijając kopulasty Tępy Szczyt (1388 mnpm). W miarę nabierania wysokości karłowaty las zastępuje kosodrzewina. Za Tępym Szczytem widać już skały Słonecznika. Trawersujemy od północy rozległą Smogornię, na lewo widok na Kotlinę Jeleniogórską. Po 50 minutach od  Odrodzenia  osiągamy  grupę skalną Słonecznik (1423 mnpm) i węzeł szlaków – żółty (przez Pielgrzymy) i zielony prowadzą różnymi trasami w dół na Starą Polanę, gdzie znajduje się kolejny węzeł szlaków do Karpacza.

Spod Słonecznika idziemy dalej prosto w kierunku Śnieżki, początkowo wraz ze szlakiem zielonym, który kilkaset metrów dalej skręca w lewo na Starą  Polanę. Jeszcze kolejne kilkaset metrów i jesteśmy nad krawędzią Kotła Wielkiego Stawu, na dnie którego największe jezioro polodowcowe Karkonoszy. Wędrując dalej dochodzimy do krawędzi Kotła Małego Stawu. W dole nad brzegiem jeziora znajduje się Schronisko “Samotnia” , a nieco wyżej, na hali Złotówka, Schronisko “Strzecha Akademicka” . Po minięciu Kotła Małego Stawu wychodzimy na dość płaską Równię Pod Śnieżką. Na Równi po ok. 35 minutach marszu od Słonecznika napotykamy szlak żółty, prowadzący w prawo do przejścia granicznego i czeskiego schroniska “Luční Bouda” , a kilkaset metrów dalej do szlaku czerwonego dołącza z lewej brukowaną drogą szlak niebieski  z Karpacza przez Wang oraz pobliskie Schroniska  “Samotnia”  i “Strzecha Akademicka” . To miejsce zwane jest  Spaloną Strażnicą , po której do dziś nie pozostał ślad.

Idziemy dalej prosto brukowaną drogą wspinając się lekko na kulminację Równi Pod Śnieżką (1444 mnpm), następnie obniżamy się na Przełęcz Pod Śnieżką. Od Słonecznika do Przełęczy – 1 godz., od Przełęczy Karkonoskiej – 1 godz. 50 min. Jest tu Schronisko “Dom Śląski” oraz węzeł szlaków polskich i czeskich (przejście graniczne), w dodatku szlak czerwony prowadzi w trzech kierunkach !!! Główny Szlak Sudecki skręca w lewo, schodząc Doliną Łomniczki do Karpacza. Na Śnieżkę prowadzi drugi szlak czerwony i czarny – ok. 25 minut podejścia.

Przełęcz Pod Śnieżką (1400 mnpm) oddziela Śnieżkę od Równi Pod Śnieżką. Węzeł szlaków na Przełęczy Pod Śnieżką jest na słupie z drogowskazami opisany błędnie jako  Równia Pod Śnieżką . Jest więc często mylony z węzłem na Równi znajdującym się w miejscu zwanym  Spaloną  Strażnicą.

Szlaki turystyczne na Przełęczy Pod Śnieżką:

• czerwony – Główny Szlak Sudecki od strony Szklarskiej Poręby i Przełęczy Karkonoskiej, dalej w kierunku Karpacza Doliną Łomniczki;
  • drugi czerwony – na szczyt Śnieżki i na Przełęcz Okraj;
  • czarny – z Karpacza przez Biały Jar i Kopę, dalej na szczyt Śnieżki (razem z  drugim  czerwonym);
  • niebieski – z Karpacza Górnego przez  Samotnię  i  Strzechę Akademicką , dalej trawersem Śnieżki w kierunku Przełęczy Okraj;
  • niebieski (czeski) – ze schroniska  Luční Bouda , dalej do Pecu Pod Snězkou;

sch6

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.