Szlak Sudecki (5)

Poprzedni odcinek: 4. Hala Szrenicka – Śnieżne Kotły

Następny odcinek:  6. Przełęcz Karkonoska – Przełęcz Pod Śnieżką

00 min. Śnieżne Kotły /stacja przekaźnikowa TV/
25 min. Przełęcz Pod Śmielcem – węzeł szlaków
35 min. Czarna Przełęcz – węzeł szlaków
45 min. Czeskie Kamienie (1417 mnpm)
55 min. Śląskie Kamienie (1413 mnpm)
1 godz. 10 min. Hutniczy Grzbiet /Petrovka/ – węzeł szlaków
1 godz. 35 min. Przełęcz Karkonoska – przejście graniczne
1 godz. 40 min. Przełęcz Karkonoska – Schronisko “Odrodzenie”

Wyruszamy spod budynku stacji przekaźnikowej RTVwędrując wzdłuż krawędzi Śnieżnych Kotłów i podziwiając widoki z kolejnych platform widokowych. Zimą nie podchodźcie do krawędzi Kotłów – nawisy śnieżne. Po minięciu Kotłów szlak prowadzi kamienną ścieżką trawersując w dół północne zbocze Wielkiego Szyszaka (1509 mnpm). Schodzimy na Przełęcz Pod Śmielcem. Tuż przed przełęczą węzeł szlaków – niebieski prosto w dół do Michałowic i Piechowic, czerwony lekko w prawo na przełęcz – mamy za sobą ok. 25 minut wędrówki.

Mijamy przełęcz, a następnie Śmielec (1424 mnpm) i schodzimy na Czarną Przełęcz gdzie następny węzeł szlaków – kolejny niebieski w lewo do Jagniątkowa, w prawo na czeską stronę (niestety brak tu przejścia granicznego). Po prawej drewniany schronik dla turystów. Od Śnieżnych Kotłów dotąd ok. 35 minut. W Jagniątkowie, Michałowicach i Piechowicach  MZK do Jeleniej Góry.

Przed nami krótkie podejście (ok. 10 minut) na Czeskie Kamienie (1417 mnpm), następnie niemal płaski odcinek kilkuset metrów do Śląskich Kamieni (1413 mnpm). Z tego odcinka wspaniałe widoki na Polskie i Czeskie Karkonosze aż po Śnieżkę. Za Śląskimi Kamieniami rozpoczyna się zejście, jeśli przypadkiem zabłądzicie na tym odcinku do czeskiego schroniska Petrovka, to lepiej wróćcie kilkadziesiąt metrów w lewo gdyż nie ma tu przejścia granicznego. Opodal Petrovki węzeł szlaków  Hutniczy Grzbiet  – w lewo czarny do Jagniątkowa, czerwony prosto w dół górską drogą (za nami ok. 70 minut wędrówki od Śnieżnych Kotłów).

Od Petrovki schodzimy na Przełęcz Dołek, przechodzimy przez łagodne wzniesienie Ptasi Kamień (1215 mnpm) by wkrótce znaleźć się na Przełęczy Karkonoskiej – po prawej przejście graniczne i czeskie schronisko “pindlerova Bouda”, po lewej budynek dawnej strażnicy WOP,  w lewo szlak niebieski i droga do Przesieki (5,5 km), Podgórzyna (8,5 km) i Borowic (7,5 km), w każdej miejscowości MZK do Jeleniej Góry. Idziemy na wprost jeszcze ok. 5 minut asfaltem lekko pod górę do  Schroniska  “Odrodzenie”.

sch5

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.