Szlak Sudecki (32)

32. Przełęcz Spalona – Długopole Zdrój PKS

Góry Bystrzyckie , 400 – 810 mnpm

Poprzedni odcinek: 31. Lasówka – Spalona

Następny odcinek: 33. Długopole Zdrój – Wilkanów

00 min. Przełęcz Spalona – Schronisko “Jagodna”
25 min. Droga Sudecka – zejście szlaku zielonego
50 min. Droga Sudecka – zejście szlaku czerwonego
1 godz. 15 min. Ponikwa Górna
1 godz. 30 min. Ponikwa – PKS
2 godz. 00 min. Długopole Zdrój – PKS
+15 min. Długopole Zdrój – PKP

Wyruszamy ze Schroniska  “Jagodna”  naPrzełęczy Spalonej udając się powyżej schroniska Drogą Sudecką w lewo, na Międzylesie – szlak czerwony z zielonym. Droga prowadzi lasem, lekko w dół. Po ok. 25 minutach marszu szlak zielony schodzi z Drogi Sudeckiej w lewo do Bystrzycy Kłodzkiej (w miejscowości PKS i PKP). Po kolejnych 25 minutach schodzi z Drogi Sudeckiej również w lewo szlak czerwony.

Schodzimy z Drogi Sudeckiej początkowo lasem, potem przez łąkę z widokami na Masyw Śnieżnika. Mijamy ruiny opuszczonego gospodarstwa mając je po lewej, potem skosem przez kolejną łąkę, dalej za kupą kamieni w kępie drzew w lewo. Po kilkuset metrach z lewej kolejna ruina, dalej mijamy kilka zamieszkanych budynków mając je po prawej, cały czas lekko w dół. Droga robi się nieco lepsza. Wkrótce odbijamy na rozwidleniu lekko w prawo. Jeszcze kilkaset metrów i wkraczamy na asfalt. Jesteśmy w górnej części wsi Ponikwa. Za nami ok. 1 godz. 15 min. wędrówki.

Schodzimy przez Ponikwę cały czas prosto asfaltem. Po ok. 10 minutach mijamy kościół i sklep po lewej, następnie niezidentyfikowany szlak niebieski i kilkaset metrów dalej przystanek PKS (nieliczne kursu do Bystrzycy Kłodzkiej, Długopola Zdroju i pobliskich wiosek – większość w dni nauki szkolnej). Za nami ok. 1 godz. 30 min. wędrówki, do Długopola Zdroju jeszcze ok. 30 minut.

Idziemy nadal asfaltem jeszcze kilkaset metrów, po czym skręcamy w lewo (i zaraz w prawo) gruntową drogą, obok gospodarstwa. Kawałek do góry, do kapliczki przy rozwidleniu i tu w prawo, cały czas (ok. 15 min.) wzdłuż linii elektrycznej pomijając kolejne rozwidlenia i nie zważając, że droga robi się coraz gorsza. Wreszcie wchodzimy między dwa ramiona lasu i odbijamy od linii elektrycznej stopniowo na lewo. Szlak wkracza na krótko do lasu obok kolejnej kapliczki  prowadząc prosto w dół. Pomijamy rozwidlenia nie zmieniając kierunku, następnie łąką wśród licznych zarośli. Dochodzimy do budynku nr 3 – to już Długopole –   i skręcamy w prawo, po czym brukowaną ulicą w lewo. Mijamy pierwsze sanatoria uzdrowiska i docieramy do głównej ulicy, przy której przystanek PKS Długopole Zdrój. Za nami ok. 2 godz. wędrówki od Przełęczy Spalonej. Do stacji PKP w prawo i zaraz w lewo nadal czerwonym szlakiem jeszcze ok. 15 minut.

sch32

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.