Szlak Sudecki (31)

35 min. Szosa do Bystrzycy – dołączenie szlaku niebieskiego
1 godz. 15 min. Dołączenie szlaku żółtego
1 godz. 55 min. Spalona – węzeł szlaków pod wyciągiem
2 godz. 00 min. Przełęcz Spalona – Schronisko “Jagodna”

Wyruszamy sprzed przystanku PKS koło Kościoła w Lasówce szosą na południe. Mijamy liczne gospodarstwa agroturystyczne docierając w ciągu kwadransa  do rogatek miejscowości i skrzyżowania z kolejnym przystankiem PKS. Skręcamy tu w lewo szosą na Bystrzycę Kłodzką, idziemy nią niecałe 20 minut do miejsca  spotkania ze szlakiem niebieskim (z Dusznik), gdzie skręcamy w prawo leśną drogą. Od Lasówki dotąd ok. 35 minut.

Idziemy leśną drogą jakieś 100 m po czym oba szlaki w lewo do góry (wokół pełno krzewów jagodowych). Kilkaset metrów podejścia, potem w miarę płasko, przez rozwidlenia w zasadzie prosto, ale uważajcie na znaki! Wreszcie droga na wprost kończy się (ok. 15 min. od szosy), skręcamy w prawo wygodną, utwardzaną drogą (szlaki czerwony i niebieski, a także tajemniczy szlak pomarańczowo-żółty). Po prawie 25 minutach marszu tą drogą z prawej dołącza (obok paśnika) szlak żółty z Mostowic (to nowy szlak – nie ma go na starszych mapach), wszystkie szlaki razem tą samą drogą doprowadzają do leśnego skrzyżowania. Tu nadal prosto, tym razem mocno zarośniętą drogą. Miejscami szlak żółty jest wymalowany bez pozostałych znaków, jednak wszystkie trzy szlaki prowadzą nadal  razem na wprost. Wkrótce na rozwidleniu lekko na prawo, nieco lepszą drogą, kilkaset metrów do skrzyżowania sześciu dróg. Idziemy w lewo (uwaga na znaki!!!) płasko, wygodną drogą, ok. 20 minut, do miejsca gdzie i ta droga się kończy. Skręcamy w poprzeczną w prawo, za chwilę opuszczamy las i dochodzimy do węzła szlaków pod wyciągiem narciarskim – jesteśmy w Spalonej. Z lewej dołącza szlak zielony z Gorzanowa. Za nami ok. 1 godz. 55 min. wędrówki od Lasówki, do schroniska “Jagodna” w prawo jeszcze ok. 5 minut podejścia – wszystkie cztery szlaki stromo do góry wzdłuż wyciągu, następnie w prawo kawałek drogą asfaltową. Cel wędrówki to Schronisko  “Jagodna”  na Przełęczy Spalonej – ok. 2 godz. od Lasówki. Powyżej schroniska ponownie Droga Sudecka, niestety brak komunikacji autobusowej.

Szlaki na Przełęczy Spalonej:

• czerwony GSS – do Długopola Zdroju;
  • niebieski – z Duszniki, dalej przez szczyt Jagodnej, Poniatów, Gniewoszów do Międzylesia;
  • zielony – z Gorzanowa, dalej do Bystrzycy Kłodzkiej;
  • żółty (nowy) – z Mostowic, dalej przez Poniatów i Lesicę do Kamieńczyka;

sch31

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.