Szlak Sudecki (19)

gssorze19. Rzeczka/Przełęcz Sokola – Wielka Sowa

Góry Sowie , 754 – 1015 mnpm

Poprzedni odcinek: 18. Jedlina Zdrój – Rzeczka

Następny odcinek: 20. Wielka Sowa – “Zygmuntówka”

00 min. Rzeczka/Przełęcz Sokola
13 min. Schronisko “Orzeł”
25 min. Schronisko “Sowa”
50 min. Wielka Sowa (1015 mnpm)

Wyruszamy z Przełęczy Sokolej w górnej części Rzeczki. Szlak czerwony podchodząc tu od strony miejscowości skręca w lewo drogą gruntową do góry zgodnie ze wskazaniami turystycznych drogowskazów. Podchodzimy dość stromo kilkanaście minut do Schroniska  “Orzeł”  mając za sobą widoki na Góry Suche i Stołowe. Pod schroniskiem wyciąg narciarski, a w schronisku oprócz noclegów i gastronomii także agencja pocztowa. Naprzeciw wejścia na lewo niewielka polanka z widokami na część Gór Sowich i Wałbrzyskich.

Sprzed Schroniska  “Orzeł” idziemy dalej tą samą droga do góry za wskazaniami turystycznych drogowskazów. Znakom czerwonym towarzyszy dziwny szlak koloru fioletowego prowadzący na Przełęcz Walimską. Wkrótce mijamy obelisk poświęcony Carlowi Wiesenowi, teren zaczyna się wypłaszczać, a potem opadać. Jeszcze kilkaset metrów i dochodzimy do Schroniska  “Sowa”  – można zjeść i przenocować. Poniżej schroniska węzeł szlaków – do czerwonego dołącza z prawej zielony ze Świerków Dolnych przez Sokolec. Mamy za sobą ok. 25 min. wędrówki. Przed nami jeszcze kolejne 25 min. podejścia.

Trzy szlaki (czerwony, zielony i fioletowy) prowadzą razem dalej w górę. Po kilkuset metrach na leśnym skrzyżowaniu czerwony z zielonym skręcają w  prawo – ścieżka jest coraz bardziej kamienista i stroma, a roślinność staje się bardziej karłowata co wskazuje na zbliżanie się do wysokości 1000 mnpm. Teren  zaczyna się wypłaszczać, a między drzewami widać już cel wędrówki – kamienną wieżę widokową na szczycie Wielkiej Sowy (obok niej metalowa wieża komunikacyjna). Wstęp na wieżę kosztuje 2 zł. (w roku 2004) – z góry wspaniała panorama Sudetów Środkowych i Przedgórza aż po Ślężę. Przed wieżą węzeł szlaków  – oprócz czerwonego i zielonego jest tu szlak żółty z Walimia przez Małą Sowę, dalej do Pieszyc, oraz niebieski z Wałbrzycha przez Zamek Grodno, dalej do Srebrnej Góry (jest to Europejski Szlak Dalekobieżny E3). Cały etap na Wielką Sowę to ok. 50 minut.

sch19

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.