Szlak Sudecki (18)

1 godz. 00 min. Przełęcz Marcowa
1 godz. 15 min. Polanka pod Jaworkiem
1 godz. 25 min. Rozdroże pod Moszną
1 godz. 40 min. Grządki – węzeł szlaków
2 godz. 10 min. Droga Sierpnica – Rzeczka
2 godz. 30 min. Rzeczka – Przełęcz Sokola

Wyruszamy z osiedla Jedlinka w Jedlinie Zdroju sprzed sklepu spożywczego (ul. Noworudzka 18) przy szosie do Kłodzka. Szlak czerwony przecina szosę kierując się wąską ścieżką przez mostek na potoku Bystrzyca i skręcając w prawo. Wędrujemy wśród rozproszonej zabudowy wkraczając wkrótce na uliczkę asfaltową, następnie na rozwidleniu opuszczamy asfalt kierując się na lewo. Pojawiają się tu znaki szlaków rowerowych. Lekko pod górę i na kolejnym rozwidleniu w prawo, po chwili polna droga wkracza do lasu i jednocześnie Parku Krajobrazowego Gór Sowich. Spod lasu ładny widok na Jedlinę i Góry Wałbrzyskie. Wędrujemy cały czas prosto, mijając niewielki niezbyt czysty staw, leśną drogą pod górę. Jakieś 25 minut od Jedlinki leśna droga zamienia się w coraz stromszą ścieżkę. Będzie kilka rozwidleń, dlatego uwaga na znaki zwłaszcza, że oznakowanie nie było odnawiane od dość dawna. Po ok. 35-40 min. od Jedliny podchodzimy ścieżką do leśnej drogi, którą udajemy się w lewo i wkrótce na rozwidleniu w prawo znów do góry razem z trasą zielonego szlaku rowerowego, który pojawił się ponownie i będzie nam towarzyszył przez dłuższy czas. W końcu teren zaczyna się wypłaszczać – zostawiamy wierzchołek Jedlińskiej Kopy po prawej, docierając do dość płaskiego terenowego siodła – to Przełęcz Marcowa. Z prawej dołącza szlak niebieski z Głuszycy  – za nami pierwsza godzina wędrówki.

Szlaki czerwony i niebieski (i zielony rowerowy) prowadzą dalej prosto leśną drogą i za jakieś 5 minut marszu na leśnym skrzyżowaniu skręcają w lewo (ale nie całkiem w lewo) do góry, podchodząc pod Włodarz (811 mnpm). Po kilkuset metrach (kolejne 5 minut) osiągamy leśne wzniesienie, ale nie szczyt, który zostawiamy po lewej i schodzimy dalej prosto do bezdrzewnej polanki pod wzniesieniem Jaworek i skrzyżowania leśnych dróg – ok. 1 godz. 15 min. od Jedlinki (wreszcie jakieś widoki). Skręcamy tu w lewo (ale znów nie całkiem) wędrując wygodną leśną drogą – z oznaczeń widać głównie znaki szlaku rowerowego, znaki czerwony i niebieski słabo widoczne. Droga biegnie prawie płasko obchodząc Jaworek. Po kilkuset metrach szlak niebieski odbija w lewo do Walimia – jesteśmy zatem na Rozdrożu Pod Moszną, ok. 1 godz. 25 min. wędrówki od Jedlinki.

Idziemy dalej prosto. Po kolejnych kilkuset metrach z prawej pojawia się druga droga prowadząc krótko równolegle. Za chwilę na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i zaraz w lewo. Wychodzimy z lasu obok przysiółka Grządki mając widok nieco na lewo na Małą Sowę (Wielkiej na razie nie widać) i docieramy do węzła szlaków – skrzyżowanie z czarnym – w prawo do Podziemnego Miasta Osówka i Głuszycy Górnej, w lewo do Podziemnych Fabryk  Walimia. Za nami ok. 1 godz. 40 min. wędrówki.

Szlak czerwony dalej prosto. Wkrótce dochodzimy do wąskiej drogi asfaltowej, skręcamy w nią ostro w lewo, by za chwilę ją opuścić kierując się drogą polną w prawo i jak to na polnych drogach – brak znaków. Maszerujemy polami przez prawie 30 minut. Droga prowadzi prawie cały czas prosto, miejscami nieznacznie zmieniając kierunek. Po prawej coraz szersze widoki na Góry Suche i Stołowe, a po lewej zza Małej Sowy (972 mnpm) z czasem zaczyna wyłaniać się Wielka Sowa (1015 mnpm) z wieżami widokową i komunikacyjną, natomiast zalesione wzgórze z metalową wieżą na wprost to Sokół (862 mnpm). Po 30 minutach od Grządek wychodzimy na wąską drogę asfaltową z Sierpnic do Rzeczki. Za nami ok. 2 godz. 10 min. wędrówki, przed nami jeszcze niecałe 20 min.

Udajemy się drogą asfaltową w lewo. Prowadzi ona zalesionym zboczem Sokoła. Po pewnym czasie w dole po lewej zaczynają wyłaniać się zabudowania miejscowości Rzeczka. Jest tu sporo gospodarstw agroturystycznych oraz wyciągi narciarskie. Dochodzimy do głównej drogi, którą w prawo do góry jeszcze kilkaset metrów do Przełęczy Sokolej. Od Jedliny Zdroju ok. 2,5 godz. wędrówki.

Mimo bogatej oferty gastronomiczno – noclegowej w Rzeczce, trochę krucho tu z komunikacją – przystanek znajduje się koło kościoła, 1800 m w dół miejscowości, może uda się złapać prywatnego busa. Zaś w Sokolcu (ok. 2 km za Przełęczą Sokolą) znajduje się przystanek PKS z kilkoma kursami do Nowej Rudy w dni robocze.

sch18

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.