Szlak Sudecki (17)

{tab=Opis odcinka}

0217. Schronisko “Andrzejówka” – Jedlina Zdrój/Jedlinka
Góry Kamienne – Góry Suche , 420 – 895 mnpm

00 min. Przełęcz Trzech Dolin/Schronisko “Andrzejówka”
25 min. Przełęcz pod Turzyną
35 min. Turzyna (895 mnpm)
45 min. Przełęcz pod Jeleńcem
1 godz. 05 min. Rogowiec – Skalna Brama – węzeł szlaków
1 godz. 30 min. Rozwidlenie szlaków /niebieski – czerwony/
1 godz. 40 min. Dolina Rybnej /szosa Głuszyca – Rybnica/
2 godz. 15 min. Jedlina Zdrój PKP
2 godz. 30 min. Jedlina Zdrój – Jedlinka
+ 10 min. PKS Jedlinka – skrzyżowanie

Wychodzimy ze Schroniska “Andrzejówka”  kierując się obok parkingu drogą asfaltową w kierunku Rybnicy Leśnej (szlak czerwony razem z niebieskim). Po kilkuset metrach (na wprost widok na kamieniołom melafirów), tuż za zarośniętym stawem, ścieżką w prawo i za chwilę w lewo. Przecinamy w poprzek stok narciarski z wyciągami i wkraczamy do lasu. Ścieżka wznosi się zataczając jednocześnie szeroki łuk w prawo, by po 15 minutach od   “Andrzejówki”  znaleźć się na wypłaszczeniu ponad stokiem narciarskim. Za wypłaszczeniem na rozwidleniu na lewo przez niewielkie wzniesienie. Po kolejnych kilkuset metrach (na Przełęczy pod Turzyną) szlak niebieski odchodzi na wprost, czerwony zaś w prawo leśną drogą . Podchodzimy na Turzynę (895 mnpm), z której widoki na Góry Suche z Jeleńcem (902 mnpm) na wprost. Od Schroniska  “Andrzejówka”  na Turzynę ok. 35 min.

Schodzimy  z Turzyny dalej prosto, po chwili z lewej dołącza ponownie szlak niebieski, a nieco dalej z prawej – żółty  z  “Andrzejówki” , wszystkie trzy szlaki prowadzą razem jakieś 5 minut, po czym (na Przełęczy pod Jeleńcem) czerwony z żółtym odbijają w prawo lekko w dół okrążając Jeleniec leśną drogą od południa. Wędrujemy nią do miejsca gdzie droga wchodzi w ciasny łuk w prawo, szlaki czerwony i żółty opuszczają ją w lewo ścieżką, która po kolejnych kilkuset metrach doprowadza do węzła szlaków  “Skalna Brama” pod ruinami Zamku Rogowiec – tu ponowne spotkanie z niebieskim. Od  “Andrzejówki”   dotąd ponad 1 godz. Na zamek prowadzi szlak żółty – z ruin na szczycie widoki na Góry Wałbrzyskie z najwyższą Borową (853 mnpm).

Od rozwidlenia przy Skalnej Bramie szlak czerwony prowadzi razem z niebieskim trawersując zbocze Rogowca. Po kilkuset metrach ponowne spotkanie ze szlakiem żółtym, który schodząc z zamku skręca zaraz w prawo do Głuszycy, czerwony z niebieskim w lewo. Zaczyna się zejście ścieżką, po czym leśną drogą na wprost. Ok. 25 minut od  “Skalnej Bramy” szlak niebieski skręca w lewo do Wałbrzycha, czerwony dalej prosto i za chwilę w prawo. Zbliżamy się do końca lasu oraz Doliny Rybnej, a ścieżka zaczyna nieco lawirować dlatego uwaga na znaki !!! Wychodzimy z lasu obok złomowiska dochodząc do szosy z Głuszycy do Rybnicy. Na lewo Gospoda Sudecka z noclegami – od  “Skalnej Bramy” na Rogowcu do Doliny Rybnej ok. 35 minut, od  “Andrzejówki”   ok. 1 godz. 40 minut.

Szlak prowadzi dalej Doliną Rybnej, szosą w prawo ok. 5-6 minut, po czym skręca w lewo leśną ścieżką do góry. Kilkaset metrów podejścia na Przełęcz pod Wawrzyniakiem, po czym w dół na wprost i za chwilę na rozwidleniu ścieżek w lewo. Kilkaset metrów zejścia do leśnej drogi, którą przecinamy zygzakiem najpierw w lewo i zaraz w prawo. Kolejne kilkaset metrów przez niewielkie wzniesienie do rozwidlenia, na którym prosto i zaraz w prawo, następnie przez wiadukt nad linią kolejową Wałbrzych – Kłodzko. Dochodzimy do brukowanej drogi opodal stacji PKP Jedlina Zdrój – niestety brak tu połączeń  pasażerskich (od Rogowca ok. 1 godz. 10 min., od  “Andrzejówki” ok. 2 godz. 15 min.). Do stacji kilkadziesiąt metrów na wprost, zaś szlak czerwony skręca ostro w prawo leśną drogą w dół. Po kilkuset metrach (uwaga na znaki !!!) na rozwidleniu w prawo, a za nim należy przejść ścieżką na lewo do kolejnej drogi prowadzącej w dół. Schodzimy do osiedla Jedlinka w Jedlinie Zdroju. Od Rogowca dotąd niecałe 1,5 godz., od Schroniska  “Andrzejówka” ok. 2,5 godz. Jest tu przystanek PKS ale bez rozkładu. W lewo w ok. 10 minut można dojść do skrzyżowania z przystankami zaopatrzonymi w rozkłady jazdy.

sch17

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.