Szlak Sudecki (13)

Poprzedni odcinek: 12. Szarocin – Lubawka

Następny odcinek: 14. Krzeszów – Grzędy

00 min. Lubawka /PKS – PKP/
10 min. Przejazd kolejowy – rozwidlenie szlaków
40 min. Lipowe Siodło – węzeł szlaków
1 godz. 40 min. Betlejem
2 godz. 00 min. Krzeszów – Klasztor Cystersów

Wyruszamy sprzed ruiny dworca PKP w Lubawce kierując się na południe szlakami czerwonym, niebieskim i zielonym Aleją Wojska Polskiego, następnie za zakładem przemysłowym skręcamy w lewo w ulicę Szymrychowską, w kierunku Chełmska. Za chwilę przejazd kolejowy, a za nim na rozwidleniu w lewo (zostawiwszy szlaki zielony i niebieski). Na kolejnym skrzyżowaniu prosto, następnie na rozwidleniu prawą drogą (koniec asfaltu) kilkaset metrów do kolejnego skrzyżowania (znów asfalt), na którym w prawo. Mijamy szereg zabudowań jednorodzinnych i opuszczamy Lubawkę za rogatkami miasta skręcając w lewo polną drogą do lasu (za nami ok. 25 min. wędrówki). Wkraczamy w Góry Krucze – pasmo zaliczane do Gór Kamiennych. Droga leśna pnie się coraz bardziej w górę osiągając w końcu przełęcz Lipowe Siodło (od dworca w Lubawce ok. 40 min.) – znów spotykamy szlak zielony (w prawo okrężną drogą do Lubawki, prosto do Krzeszowa na skróty). Czerwony w lewo.

Przed nami wędrówka leśnymi dróżkami z licznymi rozwidleniami, dlatego uwaga na znaki !!!  Wędrujemy pofalowanym terenem, by po ok. 30-35 minutach od Lipowego Siodła opuścić leśną dróżkę trawersującą jedno ze wzniesień, skręcając ścieżką w lewo dość stromo w dół zbocza. Na dole przecinamy na wprost jedną leśną drogę i zaraz drugą – szutrową, i dalej prosto szeroką trawiastą przecinką wśród brzozowo-iglastego młodniaka do kolejnej drogi leśnej, a z nią dalej prosto do leśnego skrzyżowania, na którym w prawo. Wygodnym duktem wędrujemy aż do przysiółka Betlejem (jest tu pensjonat) – od Lipowego Siodła ok. 1 godz., od Lubawki 1 godz. 40 min. W Betlejem z lewej dołącza szlak żółty z Kamiennej Góry.

Z Betlejem dalej prosto jeszcze 20 minut asfaltem do centrum Krzeszowa (od Lubawki ok. 2 godz.). W Krzeszowie węzeł szlaków – czerwony GSS, żółty z Kamiennej Góry do Chełmska przez Głazy Krasnoludów, zielony  z Lubawki do Czartowskich Skał przez Gorzeszów. Miejscowość słynie ze wspaniałej Bazyliki i Klasztoru Cystersów. Przed bramą klasztoru przystanek PKS.

sch13

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.