Szlak Sudecki (12)

0112. Szarocin – Lubawka

Rudawy Janowickie , 500 – 724 mnpm

Poprzedni odcinek: 11. Skalnik – Szarocin

Następny odcinek: 13. Lubawka – Krzeszów

00 min. Szarocin
50 min. Świerczyna (720 mnpm)
1 godz. 20 min. Stara Białka /skrzyżowanie/
1 godz. 35 min. Paprotki /Jez. Bukówka – Stanica “Zadzierna”/
2 godz. 00 min. Zadzierna (724 mnpm)
2 godz. 25 min. Bukówka /PKS/
3 godz. 00 min. Lubawka /PKS – PKP/

Wyruszamy ze skrzyżowania obok sklepu w Szarocinie boczną,asfaltową drogą za drogowskazem na Starą Białkę, i zaraz za mostkiem na Świdniku w lewo – przed nami ok. 2 km marszu zniszczoną drogą o nawierzchni gruntowej, tłuczniowej lub z resztek asfaltu. Za Domem Opieki Społecznej koniec wsi. Droga prowadzi zasadniczo skrajem lasu. Po 20-25 minutach od startu w Szarocinie, na rozwidleniu dróg prosto, a kilkadziesiąt metrów dalej opuszczamy drogę udając się ścieżką w prawo w las do góry. Przed nami ok. 25 minut podejścia na górę Świerczyna (720 mnpm), najpierw dość stromo, potem przez krótkie wypłaszczenie i znów w górę do miejsca stwarzającego pozory osiągnięcia wierzchołka – niestety, tu szlak skręca w prawo i mamy kolejne podejście, na szczęście już nie długie na wierzchołek Świerczyny. Od Szarocina dotąd ok. 50 min.

Ze Świerczyny schodzimy dość stromą ścieżką podziwiając po drodze widok na sztuczne Jezioro Bukówka. Po niecałych 10 minutach od wierzchołka Świerczyny leśna droga, którą idziemy w lewo i za chwilę dochodzimy do skrzyżowania, a raczej plątaniny leśnych dróg. Szlak czerwony prowadzi dalej prosto – uwaga na znaki !!! Przed nami krótkie podejście i za chwilę na lewo ścieżką trawersującą zbocze zalesionego Chełmczyka – najpierw prawie płasko, potem lekko w dół. Jeszcze kilkaset metrów zejścia i mamy koniec lasu. Przecinamy łąkę dochodząc do drogi asfaltowej na skraju Starej Białki (w lewo do centrum wsi), szlak czerwony asfaltem w prawo, po kilkuset metrach doprowadza obok ostatnich zabudowań do skrzyżowania, gdzie z przeciwka dołącza szlak zielony z Rozdroża Kowarskiego i Paczyna – oba szlaki prowadzą razem w lewo kilkadziesiąt metrów do sąsiedniego skrzyżowania z drogą z Miszkowic do Kamiennej Góry. Po drugiej stronie skrzyżowania przystanek autobusowy – bez rozkładu jazdy. Na prawo Jezioro Bukówka. Dotąd od Szarocina ok. 1 godz. 20 min.

Przekraczamy skrzyżowanie na wprost, za drogowskazem na Paprotki – wieś widać już przed nami, ok. 1 km marszu asfaltem w odkrytym terenie. Już w Paprotkach droga skręca w prawo, wkrótce oznakowanie kierujące oba szlaki w lewo przez podwórze gospodarskie, które jednak bywa zamknięte – trzeba zatem zrobić obejście idąc jeszcze kilkadziesiąt metrów dalej i za krzyżem oraz przystankiem autobusowym, obok gospodarstwa nr 12 skręcić w lewo do Stanicy  “Zadzierna”  nad Jeziorem Bukówka (noclegi, można też rozbić namiot). Od Szarocina dotąd ok. 1 godz. 35 minut.

Mijając Stanicę skręcamy w polną drogę w lewo, którą podążamy kilkaset metrów (ok. 5 minut) lekko pod górę. Naszym celem jest teraz zalesione wzgórze o nazwie Zadzierna po prawej. Trzeba odnaleść trzecią(?) ścieżkę w prawo, jest przy niej oznakowanie szlaków na kamieniu leżącym na drodze, idziemy tą ścieżką w prawo do góry w kierunku lasu, a następnie zagłębiamy się weń. W lesie rozwidlenie szlaków – zielony lekko w lewo do Lubawki przez Błażkową, czerwony w prawo do góry, jeszcze ok. 10 minut podejścia na wierzchołek Zadziernej (724 mnpm) – jest tu punktu widokowy (na prawo) na Jezioro Bukówka i południowo-wschodni kraniec Karkonoszy. Od Stanicy  “Zadzierna”  dotąd ok. 25 minut, od Szarocina ok. 2 godzin.

Schodzimy z Zadziernej dalej w tym samym kierunku lasem, najpierw dość stromo, potem gdy  główna ścieżka skręca w lewo, szlak czerwony opuszcza ją na wprost mniejszą ścieżką prawie płasko, a następnie znowu w dół przez krzaki malin do pierwszych zabudowań wsi Bukówka. Obok budynku nr 46 wychodzimy na drogę asfaltową. Idziemy nią w lewo do głównego skrzyżowania z przystankami PKS (na prawo – autobusy do Jarkowic i 2 do Jeleniej Góry (rano), na lewo – do Kamiennej Góry przez Lubawkę i jeden do Chełmska śl.). Po lewej gospodarstwo agrotutystyczne. Od wierzchołka Zadziernej dotąd ok. 25 minut, od Szarocina ok. 2 godz. 25 min.

Idziemy szosą w lewo, przed nami ok. 35 minut marszu do centrum Lubawki. Po drodze dołącza z prawej szlak niebieski z Przełęczy Okraj. Za Bukówką widoki na Góry Krucze, część Gór Kamiennych. Po drodze jeszcze mostek na Bobrze. Do Lubawki wkraczamy przechodząc na wprost kolejne skrzyżowania oraz Plac Kościelny i dochodzimy do rynku z ratuszem (Pl. Wolności) od strony zachodniej. Skręcamy w prawo przechodząc przed ratuszem i opuszczamy rynek po środku południowej pierzei. Po chwili skręcamy w lewo, w ul. Kombatantów. Idziemy jeszcze kilkadziesiąt metrów do zrujnowanego dworca PKP Lubawka (pociągi nie kursują), przystanku PKS i węzła szlaków  –  czerwony GSS, niebieski z Przełęczy Okraj do Chełmska Śl., Mieroszowa i “Andrzejówki”,  zielony z Paczyna i Rozdroża Kowarskiego do Krzeszowa. Od Szarocina dotąd ok. 3 godzin.

sch12

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.