Szlak Sudecki (11)

Rudawy Janowickie , 530 – 945 mnpm

Poprzedni odcinek: 10. Bukowiec – Skalnik

Następny odcinek: 12. Szarocin – Lubawka

00 min. Skalnik (945 mnpm) – węzeł szlaków
25 min. Stary Trakt Kamiennogórski – węzeł szlaków
45 min. Przełęcz Pod Wilkowyją
1 godz. 15 min. Szarocin
+3 min. Szarocin PKS (poza szlakiem)

Wyruszamy ze Skalnika za znakami czerwonymi i żółtymi zagłębiając się w zagajnik ledwie widoczną ścieżką na prawo od słupa z drogowskazami. Młode świerki rosną tu dość gęsto, a ścieżka jest słabo widoczna, dlatego uwaga na znaki!!! Po drodze jeszcze jedna grupa skalna z widokami na Rudawy i Góry Wałbrzyskie. Przedzieramy się przez zagajnik jakieś 10 minut, po czym wychodzimy na leśną drogę, którą w prawo. Po kolejnych 5 minutach dochodzimy do szutrowej drogi (Stary Trakt Kamiennogórski – Przełęcz pod Bobrzakiem), którą w lewo. Po chwili na rozwidleniu w prawo. Jeszcze kilkaset metrów lasem i wychodzimy na polanę z widokami na wieś Czarnów. Szlak żółty skręca w prawo w stronę Przełęczy Kowarskiej i Okraju, czerwony prosto, kilkadziesiąt metrów dalej dochodzi do węzła szlaków, opisanego na słupie z drogowskazami jako Stary Trakt Kamiennogórski, którym wędrujemy już od 10 minut. Od Skalnika dotąd ok. 25 minut. Z lewej dołączają szlaki czarny i niebieski (Europejski Szlak Dalekobieżny E3) z pobliskiego schroniska  “Czartak” (brak bufetu).

Szlak czerwony dalej prosto razem z niebieskim i czarnym. Wkrótce czarny odbija w prawo do Leszczyńca, czerwony z niebieskim na wprost, pofalowanym terenem, głównie lasem przez Wilkowyję (776 mnpm) doprowadzają w kilkanaście minut do następnej polany z widokami na Rudawy Janowickie z wyróżniającą się Wysoką Kopą (na lewo). Oba szlaki zmierzają ku przeciwległemu krańcowi polany, gdzie na skraju lasu czerwony odbija w prawo, zostawiając niebieski zagłębiający się w las w kierunku Kamiennej Góry. To Przełęcz Pod Wilkowyją – od Skalnika dotąd ok. 45 minut. Przed nami jeszcze pół godziny wędrówki do Szarocina.

Szlak czerwony w prawo i za chwilę w lewo skrajem lasu. Idziemy krótko wzdłuż pola wkraczając następnie do zamykającego je lasu. Za chwilę strome lecz krótkie podejście przez bardzo zagęszczony fragment lasu na wzniesienie o nazwie Liściasta (755 mnpm). Za wzniesieniem zaczyna się zejście lasem do Szarocina. Na dole jeszcze krótki odcinek skrajem lasu, po czym skręcamy w prawo przez pole. Za chwilę przekraczamy resztki dawnej linii kolejowej do Kamiennej Góry i jesteśmy na ostatniej kilkusetmetrowej prostej do szosy Kowary – Kamienna Góra i centrum Szarocina. Od Skalnika dotąd ok. 1 godz. 15 minut. Jest tu kilka sklepów oraz gospodarstwo agroturystyczne. W prawo ok. 250 m do przystanku PKS.

PKS w Szarocinie – najwięcej połączeń do Kamiennej Góry i Ogorzelca, kilka do Jeleniej Góry, po jednym do Wałbrzycha i Lubania przez Świeradów  – zobacz też  PKS Kamienna Góra i PKS Jelenia Góra.

sch11

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.