Szlak Sudecki (10)

{tab=Opis odcinka}

0110. Bukowiec – Skalnik (945 mnpm)

Rudawy Janowickie , 410 – 945 mnpm

1 godz. 00 min. Dołączenie szlaku żółtego
1 godz. 20 min. Kamienna Ławka
1 godz. 30 min. Dołączenie szlaku zielonego
1 godz. 40 min. Skalnik (945 mnpm) – węzeł szlaków

Na Placu Kościelnym w Bukowcu szlak czerwony skręca w prawo, przechodzimy przed kościołem, szlak niebieski odbija ponownie w prawo w ulicę Szkolną, przy której schronisko PTSM  “Skalnik” , czerwony dalej prosto asfaltową dróżką (ul. Wiejska) nieco pod górę, razem ze szlakiem rowerowym. Między pagórkami Bukowca nieliczne widoki w prawo na Karkonosze, w lewo na Rudawy Janowickie. Po ponad 20 minutach od kościoła, przed gospodarstwem nr 58, opuszczamy asfalt skręcając w lewo i podchodząc kilkaset metrów polną drogą wzdłuż krawędzi lasu po prawej. Za wzniesieniem wchodzimy do mieszanego lasu – jest tu węzeł szlaków rowerowych. Na wprost zejście do Wojkowa. Szlak czerwony  wraz ze szlakiem rowerowym w lewo leśną dróżką – teren jest pofalowany ale zasadniczo cały czas się wznosi. Las z mieszanego zmienia się stopniowo w świerkowy. Po ok. 20 minutach od węzła szlaków rowerowych napotykamy leśne boisko na polanie, z pięknymi widokami na Rudawy Janowickie – jesteśmy na wzniesieniu o nazwie Średnica. Jeszcze ok. 5 minut i dochodzimy do drogi asfaltowej, skrzyżowania i kolejnego węzła szlaków rowerowych – to Przełęcz Pod Średnicą. Od kościoła w Bukowcu dotąd ok. 50 min.

Droga asfaltowa prowadzi z Kowar do Karpnik. Odbija od niej w prawo węższa droga asfaltowa, w którą się udajemy, wkraczając do Rudawskiego Parku Krajobrazowego. Przed nami ok. 30 minut podejścia asfaltem, na szczęście lasem. Po drodze na rozwidleniu wybieramy odbicie w prawo, a wkrótce potem z lewej dołącza szlak żółty  z Trzcińska i Karpnik. Po półgodzinnym podejściu dochodzimy do końca asfaltu obok wzniesienia o nazwie Wilczysko (806 mnpm), kolejnego węzła szlaków rowerowych i miejsca odpoczynku zwanego Kamienną Ławką. Jest tu schronik turystyczny. Od kościoła w Bukowcu dotąd ok. 1 godz. 20 min.

Od Kamiennej Ławki szlak czerwony wraz z żółtym prowadzi dalej nie zmieniając kierunku leśną dróżką, najpierw prawie płasko, następnie nieco pod górę. Po lewej widać już gołoborze na Skalniku. Po ok. 10 minutach od Kamiennej Ławki, gdzie las nieco karłowacieje, dochodzimy do skrzyżowania leśnych ścieżek – z prawej dołącza szlak zielony z Kowar. Wszystkie trzy szlaki – czerwony, żółty i zielony – prowadzą dalej razem w lewo do góry jeszcze ok. 10 minut do węzła szlaków na Skalniku. Od kościoła w Bukowcu dotąd ok. 1 godz. 40 min.

Skalnik (945 mnpm) to najwyższy szczyt Rudaw Janowickich. Jest tu szlak niebieski (Europejski Szlak Dalekobieżny E3) – ze Schroniska  “Szwajcarka” do Schroniska  “Czartak” (brak bufetu), zielony – z Kowar, do  “Czartaka”  razem z niebieskim, żółty – ze  “Szwajcarki”  na Przełęcz Okraj. W lewo oznakowane dojście ścieżką (ok. 100 metrów) do platformy widokowej na trzeciej grupie skalnej – widoki na Kotlinę Jeleniogórską, Karkonosze, Góry Izerskie i Kaczawskie oraz Rudawy Janowickie.

sch10

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.