Szlak Sudecki (38)

38. Lądek Zdrój – Złoty Stok

Góry Złote , 360 – 870 mnpm

Poprzedni odcinek: 37. Hala pod Śnieżnikiem – Lądek Zdrój

Następny odcinek: 39. Złoty Stok – Paczków

00 min. Lądek Zdrój – Rynek
10 min. Lądek Zdrój – ul. Wiosenna
55 min. Droga do Wojtówki
1 godz. 25 min. Droga do Orłowca
1 godz. 45 min. Orłowiec – kościół
2 godz. 25 min. Pod Jawornikiem – węzeł szlaków
2 godz. 55 min. Jawornik Wielki (872 mnpm)
3 godz. 20 min. Przełęcz pod Trzeboniem – węzeł szlaków
4 godz. 10 min. Kamieniołom
4 godz. 25 min. Złoty Stok – Rynek
+ 5 min. Złoty Stok – PKS (poza szlakiem)

Lądek Zdrój – Rynek, szlak czerwony prowadzi wzdłuż kamieniczek i lokali gastronomicznych zachodniej pierzei wychodząc ulicą na wprost, za chwilę przez mostek na Białej Lądeckiej i w lewo ulicą Widok. Po prawej przystanek PKS (pojedyncze kursy do Bolesławowa i Orłowca – pozostałe przystanki PKS w centrum uzdrowiska). Idziemy ulicą Widok kilkaset metrów po czym na drugim łuku szosy opuszczamy ją na wprost drogą gruntową (ul. Wiosenna) lekko do góry. Wkrótce wkraczamy do lasu, na rozwidleniach uwaga na znaki!!! Na wzniesieniu kilkaset metrów terenem pofalowanym, nadal prosto. Przed skrajem lasu, gdzie widać pierwsze zabudowania Wojtówki, w lewo. Schodzimy kilkaset metrów do wąskiej asfaltowej drogi do Wojtówki na skraju miejscowości. Za nami ok. 55 minut wędrówki. Szlak czerwony w prawo, przez mostek i w lewo, opuszczamy asfalt. W Wojtówce kilka możliwości noclegowych – polecam gospodarstwo agroturystczne “Kamiz” ok. 2 km w górę miejscowości.

Opuściwszy drogę do Wojtówki znów podchodzimy kilkaset metrów (ok. 10 min.) drogą gruntową skrajem lasu. Na górze skręcamy w lewo poprzeczną drogą leśną w dół, która w niecałe 20 minut doprowadza do asfaltowej drogi do Orłowca – tu w prawo asfaltem przez Orłowiec kolejne 20 minut do rozwidlenia przed kościołem. W Orłowcu kolejne gospodarstwa agroturystyczne. Przy kościele przystanek PKS (ze znikomą komunikacją). Za nami ok. 1 godz. 45 min. wędrówki. Na wprost początek zielonego szlaku granicznego.

Przed kościołem w Orłowcu szlak czerwony skręca w lewo, wkrótce obchodzi od prawej strony duży pensjonat i zaczynając podejście zagłębia się w las. Podchodzimy niecałe 30 minut do pierwszego wypłaszczenia, przed którym ścieżka zakręca łukiem w prawo do leśnej drogi, którą idziemy ponownie w prawo i znów do góry. Tym razem tylko kilkaset metrów do poprzecznej drogi którą w lewo, płasko i zaraz krótko w dół do węzła szlaków Pod Jawornikiem – od przodu dołącza szlak zielony z Radochowa. Za nami ok. 2 godz. 25 min. wędrówki od Lądka Zdroju. Oba szlaki w prawo do góry.

Szlaki czerwony i zielony prowadzą do Złotego Stoku różnymi trasami. Na niektórych mapach błędnie oznaczono przebieg szlaków. Od węzła Pod Jawornikiem podchodzą one razem kilkaset metrów do rozwidlenia, na którym znaki zielone odchodzą w lewo, szlak czerwony zaś dalej prosto pofalowanym terenem obchodzi Jawornik Wielki od południa leśną drogą, potem lekko pod górę ścieżką (uwaga na znaki!!!) do miejsca wśród młodych nasadzeń leśnych, gdzie ścieżka zaczyna niknąć – tu skręcamy w lewo, stromo do góry. Słabo widoczną ścieżką podchodzimy niecałe 10 minut na szczyt Jawornika Wielkiego (872 mnpm). Na górze skręcamy w prawo leśną drogą – za nami prawie 3 godz. wędrówki od Lądka Zdroju.

Zaczynamy zejście, za chwilę poniżej szczytu miejsce odpoczynku z pięknymi widokami na Góry Złote, Złoty Stok i Jezioro Paczkowskie. Schodzimy w prawo i zaraz wraz z drogą w lewo, cały czas w dół pokonując po drodze jeszcze kilka zakrętów. Ok. 25 minut od szczytu Jawornika napotykamy węzeł szlaków  na Przełęczy pod Trzeboniem – tu ponowne spotkanie ze szlakiem zielonym.

Z Przełęczy pod Trzeboniem szlak czerwony prowadzi w prawo i wkrótce w lewo, ponownie w dół. Zaraz na rozwidleniu prosto (uwaga na znaki!!!). Schodzimy Złotym Jarem. Stromizna z czasem łagodnieje, a droga robi się wygodniejsza. Ok. 40 – 45 minut od Przełęczy pod Trzeboniem mijamy Pensjonat   “Złoty Jar” . Kilkaset metrów dalej po lewej Sztolnia Książęca – pozostałość po dawnym górnictwie złota. Po kolejnych kilkuset metrach mijamy okazały nieczynny kamieniołom. Za nim po lewej Sztolnia “Gertruda”. Wkrótce pierwsze zabudowania Złotego Stoku, wkraczamy na asfalt, lecz zaraz opuszczamy go ulicą na lewo, bez nawierzchni, lekko pod górę. Idziemy kilkaset metrów do niewielkiego skrzyżowania, gdzie z lewej dołącza napotykany już dwukrotnie na trasie szlak zielony – za chwilę skręcamy w prawo w dół betonowym chodnikiem, mijamy nieczynny kościół od prawej strony i docieramy do kameralnego Rynku w Złotym Stoku. Kawałek niżej Plac Mickiewicza i skrzyżowanie z główną arterią miasta – jest tu węzeł szlaków: czerwony GSS w prawo do Paczkowa,  zielony z Radochowa do Barda oraz początek czarnego do Bystrzycy Kłodzkiej przez Chwalisław i Ołdrzychowice. W lewo ok. 5 min. do dworca PKS (poza szlakiem). Od szczytu Jawornika Wielkiego do Złotego Stoku ok. 1,5 godz. wedrówki, od Lądka Zdroju niecałe 4,5 godz.

sch38

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.