Szlak Sudecki (25)

3 godz. 50 min. Węzeł szlaków pod Szczelińcem
+ dowolny czas zwiedzania Szczeliniec Wielki (919 mnpm) – poza GSS
4 godz. 00 min. Karłów

Wyruszamy sprzed Bazyliki w  Wambierzycach przechodząc przed przystankiem PKS i udając się w prawo w ulicę Wiejską, szlak czerwony z niebieskim. Za chwilę skręcamy w lewo w ulicę Podgórną (zostawiając znaki niebieskie). Na rozwidleniu wybieramy prawą drogę gruntową, podchodząc wśród drzew na pola i dalej cały czas prosto lekko pod górę. Po 20 minutach od Wambierzyc wkraczamy do lasu, nadal prosto lecz zaczyna się bardziej strome podejście na leśne wzniesienie o nazwie Golec. Na wzniesieniu jesteśmy po ok. 35 minutach od Wambierzyc.

Z Golca idziemy lekko w dół do widocznej drogi asfaltowej, którą dalej prosto. Po lewej polanka z widokami na Góry Bystrzyckie i Masyw Śnieżnika, potem droga zagłębia się w las podchodząc kilkaset metrów, po czym w miarę płasko aż do wsi Studzienna – w jednym z gospodarstw noclegi. Za nami niecała godzina wędrówki.

Ze Studziennej nadal prosto asfaltem jeszcze kilkaset metrów po czym lekko na prawo leśną drogą. Za chwilę tablice informujące o początku Parku Narodowego Gór Stołowych. Pomijamy kolejne rozwidlenia, następnie gdy droga zaczyna się wspinać, kierujemy się ścieżką na prawo jeszcze stromiej do góry wśród bukowego lasu. Przed nami ok. 15 min. podejścia. Trzeba uważać na znaki gdyż na trasie cała plątanina ścieżek i kilka zmian kierunku szlaku. W miarę nabierania wysokości las przechodzi stopniowo z bukowego w świerkowy. W końcu dochodzimy do wierzchołka – to węzeł szlaków pod Rogaczem i początek Skalnych Grzybów, szlak żółty w prawo przez Skalne Grzyby, na wprost przez Batorów do Dusznik. A za nami ok. 1 godz. 20 minut wędrówki. Można tu odpocząć w schroniku turystycznym.

Szlak czerwony dalej w tym samym kierunku, początkowo razem z żółtym, który za chwilę odbija w lewo, czerwony nieco dalej skręca w prawo w leśną drogę ze szlakiem rowerowym. Po prawej w lesie Skalne Grzyby. Po 15 minutach od Rozdroża pod Rogaczem kolejny węzeł szlaków – skrzyżowanie ze szlakiem niebieskim, w prawo do Wambierzyc, w lewo do Polanicy. Czerwony GSS dalej prosto leśną drogą. Po kilkuset metrach przez leśne skrzyżowanie prosto, po kolejnych kilkuset metrach na rozwidleniu w prawo. Jeszcze następne kilkaset metrów i dochodzimy do kolejnego węzła szlaków – w lewo szlak żółty przez Białe Skały do Karłowa. Oba szlaki krótko razem prosto i zaraz w prawo ścieżką do drugiej części tego węzła , gdzie żółty odbija w prawo przez Skalne Grzyby i Batorów do Dusznik. Za nami niecałe 2 godz. wędrówki od Wambierzyc. Można więc odpocząć w kolejnym schroniku turystycznym.

Szlak czerwony dalej krótko prosto do poprzedniej drogi leśnej, ale tu od razu skręca ścieżką w prawo. Wreszcie trochę Skalnych Grzybów na naszym szlaku. Za niecałe 10 minut wędrówki początek niebieskiego szlaku łącznika do szlaku zielonego biegnącego niżej krawędzią Skalnych Grzybów. Czerwony GSS nadal prosto, mija kolejne Skalne Grzyby po czym wychodzi znów na leśną drogę i dalej cały czas prosto (nie licząc zakrętów samej drogi) przez kolejne rozwidlenia i skrzyżowania, aż dochodzimy do Szosy Stu Zakrętów z Kudowy przez Karłów do Radkowa. Przy szosie ławeczki i węzeł szlaków – niebieski w prawo do Radkowa, czerwony przecina szosę i dalej prosto. Za nami ok. 2 godz. 35 min. wędrówki od Wambierzyc.

Wędrujemy nadal prosto leśną utwardzaną drogą przez las głównie bukowy. Po 15 minutach od szosy napotykamy szlak zielony, który prowadzi w lewo do Szosy Stu Zakrętów – to ostatnia okazja skrócenia drogi do Karłowa. Szlak czerwony dalej prosto tą samą leśną drogą. Po ok. 25 minutach dość monotonnej wędrówki od szlaku zielonego droga przekracza niewielką dolinkę wyschniętego potoku, a po następnych 5 minutach schodzi do kolejnej dolinki potoku Pośna – także prawie bez wody. Mamy tu węzeł szlaków – szlak niebieski w prawo w dół do Radkowa zaś płasko leśną drogą również w prawo na Szczeliniec Wielki. Szlak czerwony lekko w lewo ścieżką do góry, podchodzimy ok. 15 minut do kolejnej leśnej drogi, tu w lewo jeszcze kilkadziesiąt metrów do szosy do Pasterki. Za nami ok. 3 godz. 35 min. wędrówki od Wambierzyc.

Szlak czerwony przekracza szosę zygzakiem – w lewo kawałek asfaltem i zaraz w prawo płasko leśną drogą. Mijamy szkółkę leśną po lewej, nieco dalej na rozwidleniu idziemy ścieżką na prawo wśród młodych świerków i wkrótce dochodzimy do skraju lasu skręcając znów w prawo w kolejną leśną drogę, która najpierw skrajem lasu, potem zagłębiając się weń nieco, doprowadza do węzła szlaków pod Szczelińcem – w prawo szlak żółty po schodkach na Szczeliniec Wielki i dalej do Pasterki, prosto niebieski wokół Szczelińca, w lewo czerwony GSS wraz z żółtym w ciągu 10 minut sprowadza do Karłowa. W miejscowości mnóstwo obiektów oferujących miejsca noclegowe, przystanek PKS (szosą w lewo) oraz węzeł szlaków. Cała trasa od Wambierzyc zajmuje ok. 4 godzin.

Szlaki turystyczne w Karłowie:

• czerwony – Główny Szlak Sudecki, dalej przez Błędne Skały do Kudowy;
  • żółty – z Radkowa przez Pasterkę i Szczeliniec Wielki, dalej przez Skalne Grzyby i Batorów do Dusznik;
  • zielony – z Pasterki, dalej przez Batorów do Polanicy;
  • niebieski – do Dusznik i w Góry Bystrzyckie;

PKS w Karłowie    – kursy do Kudowy, Kłodzka przez Polanicę, dwa do Pasterki (od 1V do 14X), a nawet czeska komunikacja do Broumova i Nachodu.

sch25

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.