Szlak Sudecki (21)

{tab=Opis odcinka}

21. Schronisko “Zygmuntówka” – Srebrna Góra/Przełęcz Srebrna

Góry Sowie , 711 – 964 mnpm

Poprzedni odcinek: 20. Wielka Sowa – “Zygmuntówka”

Następny odcinek: 22. Przełęcz Srebrna – Słupiec

00 min. Schronisko “Zygmuntówka”
25 min. Zimna Polanka – węzeł szlaków
45 min. Kalenica (964 mnpm)
1 godz. 00 min. Bielawska Polanka – węzeł szlaków
1 godz. 20 min. Wigancicka Polanka
1 godz. 50 min. Przełęcz Woliborska (711 mnpm) – węzeł szlaków
2 godz. 25 min. Przełęcz pod Szeroką
2 godz. 50 min. Przełęcz pod Gołębią
3 godz. 00 min. Budzowska Polanka
3 godz. 35 min. Rozwidlenie szlaków pod Twierdzą Srebrnogórską
3 godz. 55 min. Twierdza Srebrnogórska – brama główna
4 godz. 10 min. Przełęcz Srebrna (568 mnpm) – węzeł szlaków

Przed nami ponad 4 godziny wędrówki bez sklepów i gastronomii, prawie cały czas lasem. Wychodząc ze  Schroniska  “Zygmuntówka”  udajemy się w lewo obchodząc budynek i zaczynamy dość strome podejście wzdłuż stoku narciarskiego. Po kilkuset metrach w lesie ścieżką w lewo do leśnej drogi, którą znów w lewo. Za chwilę z drogi  w prawo do góry ścieżką do kolejnej leśnej drogi, którą w prawo i dalej prosto coraz stromiej lasem, potem wyrębem na wierzchołek Rymarza (913 mnpm). Na wierzchołku skręcamy w lewo. Kilkaset metrów płasko, potem lekko w dół na Zimną Polankę, na której schronik turystyczny i węzeł szlaków – z lewej dołącza żółty z Bielawy. Za nami ok. 25 min. wędrówki.

Dalej prosto, czerwony razem z żółtym. Kilkaset metrów (ok. 10 min.) podejścia na Słoneczną, potem płasko. Kilka skałek świadczy o zbliżaniu się do wierzchołka Kalenicy (964 mnpm) z metalową wieżą widokową – z góry piękne widoki. Za nami ok. 45 min. wędrówki.

Szlaki czerwony i żółty dalej prosto, kawałek płasko, po czym w prawo w dół kilkaset metrów do terenowego siodła z grupą skalną (to Żmij), na którym w lewo nadal w dół. Kolejne kilkaset metrów i dochodzimy do Bielawskiej Polanki – tu znów schronik turystyczny i węzeł szlaków, żółty odchodzi w prawo do Nowej Rudy. Mamy  za sobą 1 godzinę wędrówki.

Szlak czerwony dalej prosto ścieżką (pomijamy leśną drogę po prawej). Za chwilę 10-minutowa  wspinaczka  na Popielak, na górze kilkaset metrów płasko, po czym dość stromo w dół do Wigancickiej Polanki, gdzie kolejny schronik turystyczny – od  “Zygmuntówki” ok. 1 godz. 20 min.

Z Wigancickiej Polanki dalej prosto na kolejne wzniesienie, lecz już nie tak strome, a za nim lekko w dół leśną drogą czasami zmieniającą kierunek (uwaga na znaki!) aż do Przełęczy Woliborskiej, przez którą biegnie szosa z Bielawy do Nowej Rudy. Od Wigancickiej Polanki dotąd ok. 30 min., od  “Zygmuntówki”  ok. 1 godz. 50 min. Na Przełęczy Woliborskiej kolejny schronik turystyczny i węzeł szlaków (spotykamy znów szlak niebieski E3).

Przekraczamy szosę kierując się na wprost leśną drogą. Szlak niebieski (E3), który dołączył z lewej szosą, za chwilę odchodzi ścieżką w lewo. Po kilkuset metrach na rozwidleniu zapuszczamy się w ścieżkę na wprost rozpoczynając podejście na Szeroką. Zdobywamy pierwszy wierzchołek, potem kilkaset metrów płasko i znów lekkie podejście na kolejny wierzchołek Szerokiej (827 mnpm), po czym schodzimy na Przełęcz pod Szeroką. Tu znowu spotkanie  na chwilę  ze szlakiem niebieskim E3. Od Przełęczy Woliborskiej ok. 35 min.

Przekraczamy leśną drogę na wprost i dalej prosto ścieżką, kolejne podejście, potem trochę pofalowanego terenu, po czym znów podejście (cały czas ścieżką, pomijamy drogę z prawej) na Malinową. Mamy do zdobycia trzy kolejne wierzchołki Malinowej (839 mnpm). Za trzecim z nich trochę płasko, potem kilkaset metrów pofalowanego terenu, po czym w dół na Przełęcz pod Gołębią, gdzie kolejne spotkanie  na chwilę  ze szlakiem niebieskim E3. Od Przełęczy Woliborskiej ok. 1 godz., od “Zygmuntówki” ok. 2 godz. 50 min.

Przecinamy kolejną leśną drogę na wprost ścieżką do góry. Tym razem krótkie podejście na Gołębią (810 mnpm). Mijamy wierzchołek i schodzimy kilkaset metrów do leśnej drogi skręcając w nią w lewo. To miejsce to Budzowska Polanka. Za chwilę z gąszczu leśnego po lewej wyłania się szlak niebieski E3, który będzie nam odtąd towarzyszył aż pod Twierdzę Srebrnogórską. Idziemy cały czas prosto, płasko lub lekko w dół leśną drogą, od połączenia z niebieskim ok. 30 min. do rozwidlenia szlaków pod Twierdzą. Po drodze kilka widoków na Góry Bardzkie po prawej.

Ok. 30-35 min. wędrówki od Budzowskiej Polanki dochodzimy do rozwidlenia szlaków pod Twierdzą Srebrnogórską (niebieski E3 odchodzi prosto na Przełęcz Srebrną) – szlak czerwony skręca w lewo i zaraz w prawo do góry. Wychodzimy na wał nad fosą przy murach Twierdzy i wędrujemy po nim prawie 20 minut między fosą a przepaścistym zboczem, obchodząc Twierdzę dookoła. Na prawo widoki na Góry Bardzkie i Srebrną Górę. W końcu dochodzimy do bramy głównej Twierdzy – zaczyna się tu szlak żółty i droga asfaltowa.

Szlaki czerwony i żółty schodzą w dół serpentynami drogi ok. 15 min. na Przełęcz Srebrną w górnej części Srebrnej Góry, mijając po drodze dawne schronisko PTTK, obecnie pensjonat. Na Przełęczy Srebrnej szosa ze Srebrnej Góry do Woliborza i węzeł szlaków – oprócz czerwonego, żółty w lewo do centrum miejscowości i przystanku PKS (ok. 15 min.), niebieski E3 w Góry Bardzkie, zielony do Ząbkowic Śląskich. Cała trasa od “Zygmuntówki” zajmuje ok. 4 godz. 10 min.

W Srebrnej Górze znajduję się kilka kwater prywatnych oraz hoteli.

sch21

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.