{tab=Informacje Ogólne}
Galeria Muzealna im. Michała Klahra Starszego mieści się w Lądku Zdroju, na rynku, w późnobarokowej narożnej kamienicy. Tu w latach 1724 ? 1742 mieszkał i miał pracownię wybitny rzeźbiarz doby baroku Michał Klahr Starszy. Wówczas kamienica nazywana była ?Zur Kornecke?.
Galeria gromadzi eksponaty związane z historią Lądka Zdroju i organizuje wystawy poświęcone zarówno dziejom Ziemi Kłodzkiej, jak i prezentujące dorobek artystyczny twórców mieszkających w tych okolicach.
Czynna pn-pt 9.00-17.00 oraz w soboty od 10.00-14.00
Bilet normalny ? 2z ł, ulgowy 1 zł
Lokalizacja:
Powiat: Kłodzko, Miejscowość: Lądek Zdrój, Adres: ul. Rynek 1
GPS – 50.3456669 x 16.8714576
{mosmap lat=’50.3456669′ | lon=’16.8714576′}
Kontakt:
Galeria Muzealna im. Michała Klahra Starszego
ul. Rynek 1, tel. 074 814 64 82
czynna pn-pt 9.00-17.00, sob. 10.00-14.00
{tab=Zdjęcia}
{tab=Eksponaty}
PŁASKORZEŹBA LUDWIG VAN BEETHOVEN
autor: Alois Schmidt, sygn.:?A.Schmidt, Bildhauer, Bad Landeck, Schl.?
Nie jest znana ani data powstania dzieła, ani miejsce jego przeznaczenia. Przez szereg lat płaskorzeźba pełniła funkcję stołu, w jednym z zakładów stolarskich na terenie Lądka Zdroju. Świadczą o tym liczne otwory, do których przytwierdzano urządzenia stolarskie. Do lądeckiej Galerii trafiła jako depozyt ze zbiorów prywatnych.
Alois Schmidt ? ur. 1855 w Radochowie k. Lądka Zdroju, zm. 1939 w Lądku Zdroju. Wybitny snycerz i rzeźbiarz. Specjalizował się głównie w stolarstwie artystycznym, jednak zajmował się również rzeźbiarstwem, malarstwem i pozłotnictwem. W jego dorobku artystycznym pozostaje ponad 200 ołtarzy wykonywanych głównie dla kościołów na terenie ziemi kłodzkiej. Dzieła artysty trafiały również do obiektów sakralnych w Danii (Kopenhaga) i Szwecji (Malmö), a meble i figury zwierząt autorstwa artysty eksportowano do Ameryki. W 1880 roku wykonany przez niego model zdrojowego Zakładu Marii (obecnie Zakład Przyrodoleczniczy ?Wojciech?), otrzymał nagrodę na Wystawie Higieny w Berlinie.
FIGURA MATER DOLOROSA
Michał Klahr Starszy, piaskowiec polichromowany, około 1740
Monumentalna figura Mater Dolorosa autorstwa Michała Klahra Starszego datowana około roku 1740, należy do nielicznych rzeźb artysty wykonanych w materiale piaskowcowym. Pierwotnie figura przeznaczona była, najprawdopodobniej, jako jeden z elementów składowych pomnika Trójcy Świętej na lądeckim Rynku lub element dekoracji fasady kamienicy Zur kornecke, w której artysta żył i tworzył w latach 1724-1742. Około roku 1820 rzeźba weszła w skład grupy figuralnej Ukrzyżowanie na lądeckim cmentarzu katolickim, gdzie pozostawała do lat 90. XX wieku. Na skutek postępującego zniszczenia figur tworzących grupę, zostały one zabezpieczone, odrestaurowane i przekazana do lądeckiego Centrum Kultury i Rekreacji.
Figura Mater Dolorosa nosi cechy charakterystyczne dla późnego okresu twórczości Michała Klahra Starszego, tj.: silny kontrapost postaci, wyraźne skręcenie jej ciała wokół własnej osi , a także ostro cięte fałdy szat.
Polichromia figury wykonana w kolorach: białym, czarnym złotym oraz czerwonym i niebieskim, zachowana została tylko fragmentarycznie.
Na lądeckim Rynku, oprócz omawianej figury, obejrzeć można również inne dzieła przypisywane Klahrowi, wykonane w piaskowcu: kolumnę Trójcy Świętej z lat 1739-1741 oraz rzeźbę Matki Boskiej z Dzieciątkiem z lat 1741 ? 1742, zdobiącą fasadę kamienicy artysty zwanej “Zur Kornecke”.
FIGURKA MADONNY TRONUJĄCEJ
Tron Mądrości – Sedes Sapientiae
rzeźba z kaplicy św. Krzysztofa w Wojtówce
drewno polichromowane, złocone
Śląsk, II poł. XVIII w.
Tron Mądrości ? Sedes Sapientiae, to typowy w sztuce sakralnej motyw ikonograficzny przedstawiający tronującą Matkę Bożą, trzymającą na kolanach, frontalnie ujętą, postać Dzieciątka Jezus. Uniesiona prawa dłoń Chrystusa to gest nauczania, zaś trzymana w lewej ręce księga symbolizuje Prawo Nowego Przymierza ? prawo miłości.
Prezentowana w Galerii rzeźba pochodzi z kaplicy św. Krzysztofa w Wojtówce. W roku 1972, anonimowy mieszkaniec Lądka zdecydował się zabrać i zabezpieczyć z ruin niszczejącej od lat kaplicy ciekawą figurę, przedstawiającą Madonnę Tronującą. Świadkami, tego wydarzenia były dwie mieszkanki wsi Wojtówka (na zdj. nr 2), które zdecydowały się wykonać pamiątkowe zdjęcie figury.
Kilkadziesiąt lat później, w 2005 r., mieszkańcy Lądka, z inicjatywy Marka Rafałki podjęli inicjatywę rekonstrukcji i renowacji kaplicy. Odnowę barokowej budowli zdecydowali się przeprowadzić z własnych środków. Ich działania czynnie wsparł Mieczysław Krywienko z Nadleśnictwa Lądek Zdrój.
Po remoncie świątyni, której nadano wezwanie św. Krzysztofa, Marek Rafałko wszedł w posiadanie informacji, iż pierwotnie w kaplicy znajdowała się ciekawa figura Madonny w typie Sedes Sapientiae. Dzięki staraniom Lądczanina udało się trafić na wykonane w latach 70. zdjęcie figury i zidentyfikować osobę, która przed laty ją zabezpieczyła. Odzyskana figura Madonny, po renowacji trafiła do Galerii Muzealnej im. Michała Klahra Starszego, a podczas świąt kościelnych wraca do miejsca swojego przeznaczenia.
{tab=Rodzina Klahr}
MICHAŁ KLAHR STARSZY ? ur.1693 w Bielicach koło Stronia Śląskiego, zm. 9 marca 1742 w Lądku Zdroju. Wybitny artysta rzeźbiarz, przedstawiciel doby baroku. Członek lądeckiego cechu i radny miejski. Autor wielu rzeźb, ołtarzy i elementów wystroju wnętrz wykonywanych dla kościołów i kaplic na ziemi kłodzkiej.
Według niepotwierdzonej źródłowo relacji talent Klahra został zauważony i doceniony przez rektora kłodzkiego kolegium jezuickiego Paula Strelano. Z jego inicjatywy młody artysta skierowany został na naukę do Sebastiana Flackera ? rzeźbiarza pracującego wówczas dla jezuitów kłodzkich. Pierwsze prace rzeźbiarza (m.in. kazalnica, konfesjonały czy rozbudowany prospekt organowy) wykonane dla jezuickiej fary w Kłodzku, odznaczały się wysokim poziomem wykonania, a także niezwykle skomplikowanym i złożonym programem ideowym.
26 I 1723 roku Michał Klahr wstąpił w związek małżeński z Katarzyną, córką Hansa Mühlana. Fakt ten odnotowany został w księdze ślubów parafii w Nowym Gierałtowie.
W 1724 roku rzeźbiarz opuścił Kłodzko i zamieszkał w Lądku Zdroju?
W bogatym dorobku artysty pozostaje szereg rzeźb wykonanych dla obiektów sakralnych z terenu ziemi kłodzkiej m.in.: w Bystrzycy Kłodzkiej, Bolesławowie, Szczytnej czy Wilkanowie. Jedne z najciekawszych prac ? rzeźbę Chrystusa Ukrzyżowanego, figurę Chrystusa Zmartwychwstałego oraz kolumnę Trójcy Świętej zobaczyć można w Lądku Zdroju.
Analogie dla twórczości Michała Klahra odnaleźć można w kręgu praskich artystów F.M. Brokofa i M.B. Brauna, oraz sztuki cysterskiej tworzonej dla klasztorów w Kamieńcu i Henrykowie. Artysta mógł pozostawać także pod wpływem popularnych wówczas w Europie podręczników teoretycznych A. Pozzo i G. Audran.
Michał Klahr Starszy zmarł 9 marca 1742 roku, w wieku 49 lat. Dokładne miejsce pochówku artysty pozostaje nieznane. Spośród jego pięciorga dzieci, ważne miejsce w historii sztuki śląskiej zajmuje Michał Ignacy Klahr zwany Młodszym którego warsztat rzeźbiarski zyskał dominującą pozycję na ziemi kłodzkiej w drugiej połowie wieku XVIII.
Druga wybitna postać tej artystycznej rodziny to MICHAŁ IGNACY KLAHR zwany Młodszym. Urodził się 23 października 1727 roku, zmarł w Lądku 27 czerwca 1806 roku. Po śmierci ojca wyjechał do Barda Śl. gdzie doskonalił swój warsztat pod okiem A.L. Jeschkego. Jest autorem wielu dzieł, w tym wielu ołtarzy, ambon czy figur. Jego dzieła spotykamy m.in. w kościołach; w Lewinie Kłodzkim, Bystrzycy Kłodzkiej, w Orłowcu, Różance, Domaszkowie, Idzikowie, Nowej Wsi oraz w samym Lądku Zdroju. Szczególnie polecam uwadze jego oryginalny ołtarz główny w kościele p.w. Św. Marii Magdaleny w Gorzanowie.
Rodzinne tradycje rzeźbiarskie kontynuowali również jego synowie, szczególnie wyróżnił się jego syn Kazimierz.
{tab=Więcej}
{/tabs}
Informacja Turystyczna LądekZdrój, ?